DOLAR 1.506 - EURO 1.993 - ALTIN 67.05 - IMKB 64759
Pazar 12 ARALIK 2010
AHMET KAYA 10. YILINDA ANILDI Dünyada en hızlı büyüyen il İstanbul HES'TE ÖLENLERİN İSİMLERİ BELLİ OLDU Kardemir Karabükspor: 2 - MP Antalyaspor: 0 Melike bebek de haya veda etti Arda Turan: Çok üzgünüz Hagi: Taraftarlarımızdan özür diliyorum Westerwelle Türkiye'nin AB üyeliğine karşıymış DSP eski başkanı Sezer CHP'ye yeşil ışık yaktı Bağcılar'da markete molotoflu saldırı habertaraf.com
 
 
 
Füze kalkanı muamması
 
 
 
 
Rabia ÇEK
Yeni bir sosyosfer
 
 
 
Okur Temsilcisi
İlginç videolar
 
 
 
 
Haydar Aliyev'in vefat yıl dönümü
 
 
 
 
 
Star
Ahmet KEKEÇ
Daha beteri var mı?
 
 
Akşam
Çiğdem TOKER
Erdoğan, 68'i 'veba' gibi anlatamaz
 
 
Sabah
Emre AKÖZ
Ümit Boyner'in 'yumurtacı' sevgisi nereden geliyor?
 
 
Star
Ergun BABAHAN
Yumurta günlükleri
 
 
Bugün
Erhan BAŞYURT
Yumurtalı "saldırı" demokratik hak olmalı mı?
 
 
Yeni Şafak
Fehmi KORU
Gençler bilebilse, yaşlılar yapabilse...
 
 
Bugün
Gülay GÖKTÜRK
Kaç paşayı sürgüne gönderecektiniz?
 
 
Milliyet
Güneri CİVAOĞLU
Apo’nun cemaat sürprizi
 
 
Yeni Şafak
Hakan ALBAYRAK
Böyle devrimci sol mu olur?
 
 
Yeni Akit
Hasan KARAKAYA
Kılıçdaroğlu, Dursun Önkuzu cinayetinin neresinde?
 
 
Zaman
M.Nedim HAZAR
Mösyö
 
 
Posta
Mehmet Ali BİRAND
Gençlerle kavga etmenin tehlikesi
 
 
Radikal
Murat YETKİN
Üniversitelerde ikinci 68 mi?
 
 
Milli Gazete
Mustafa ÖZCAN
Cezayir ve Türkiye: Nasıl bir benzerlik?
 
 
Sabah
Nazlı ILICAK
Gençlik öfkelenecek, siz hoş göreceksiniz
 
 
Radikal
Oral ÇALIŞLAR
Eylemci gençler darbecilerin aleti mi?
 
 
Akşam
Serdar AKİNAN
Anarşist bunlar!..
 
 
Yeni Akit
Serdar ARSEVEN
Düşman mısın!..
 
 
Bugün
Toktamış ATEŞ
Halka saygı
 
 
 
 
Selami SAYGIN
 
Necmettin EVCİ
 
Serdar AYDIN
 
 
 
İbn Rüşd'ün vefat yıldönümü
 
 
 
( Arapça: ابن رشد; Künyesi Ebū 'l-Velīd Muḥammed ibn Aḥmed ibn Muḥammed ibn Rüşd ابوالوليد محمد بن احمد بن محمد بن رشد; Latince: Averroes, d. 1126 - ö. 10 Aralık 1198), Endülüslü-Arap felsefeci ve hekim, bir felsefe, fıkıh, matematik ve tıp alimi. Kurtuba'da doğdu ve Marakeş, Fas'ta öldü.
 
Hayatı

İbn Rüşd, Maliki mezhebinden fakihler yetiştirmiş bir aileden gelir; dedesi Ebu El-Velid Muhammed (ö. 1126) Murabıtlar hanedanının Kurtuba'daki en yüksek dereceli hakimiydi. Babası Ebu El-Kasım Ahmed, aynı makamı Muvahhidler'in 1146'daki hakimiyetine kadar işgal etti.

Yusuf el-Mansur'un veziri İbn Tufeyl (Batı'da bilinen adıyla Abubacer) tarafından sarayla ve büyük İslam hekimlerinden, sonradan arkadaşı olacak İbn Zuhr (Avenzoar) ile tanıştırıldı. 1160'ta Sevilla kadısı oldu ve hizmeti boyunca Sevilla, Kurtuba ve Fas'ta birçok davaya baktı.

Aristo'nun eserlerine şerhler ve bir tıp ansiklopedisi yazdı . Eserlerini 1200lerde, Yakob Anatoli Arapça'dan İbranice'ye tercüme etti.

En önemli orijinal felsefî eseri Tehâfüt-ül Tehâfüt (Tutarsızlığın Tutarsızlığı / İnsicamsızlığın İnsicamsızlığı) ismini taşır ve Gazali'nin Tehâfüt-ül Felâsife (Filozofların Tutarsızlığı / Filozofların İnsicamsızlığı) isimli kitabındaki kendiyle çelişme ve İslama mugayir olma iddialarına karşı Aristo felsefesini savunur. Faslu'l-makâl ve el-Keşf an minhâci'l-edille isimli iki risalesi de felsefe-din ilişkilerini konu alır.

Endülüs'ü 12. yüzyılın sonralarında yayilan fanatiklik dalgasıyla, sahip olduğu bağlantılar kendisini siyasî problemlerden uzak tutamamış ve Kurtuba yakınlarında bir yerde tecrit edilmiş ve ölümünden kısa süre önce Fas'a gidinceye dek gözetim altında tutulmuştur. Mantık ve Metafizik alanında verdiği eserlerin çoğu müteakip sansür döneminde kaybolmuştur.

İbn Rüşd Felsefesi

İbn Rüşd'e göre, felsefe öğrenmek dini bir zorunluluktur. Din, var olanlara akılla bakmayı ve değerlendirmeyi zorunlu tutumaktadır. Başka dinlerin ve ideolojilerin fikirlerini öğrenmek de aynı şekilde zorunludur. Gerçek her nerede ise alınır ve yararlanılır. Eskilerin kitaplarındaki bilgilerle, dinin bildirdikleri amaç bakımından benzemektedirler.

İbn Rüşd, felsefe ile uğraşanların ve olaylara akılcı açıdan bakanların sapıttıklarını ileri sürenleri eleştirir. Ona göre, akıl ve felsefe, gerçeğe ulaştırıcı en önemli yaşamsal enstrümanlardır.

Ona göre İslam'la felsefe arasında bir çatışma yoktur. Kişinin hem felsefe, hem din yoluyla doğruya ulaşabileceğini düşünmüştür. Kainatın ebediyetine ve formların ezeliyetine (pre-extant) inanırdı.

Felsefenin temel konusunun varlık olduğunu, felsefenin varolanı, genel bir bütünlük içinde insana verileni incelemeye, açıklamaya çalıştığını savunan İbn Rüşt, bütün varlık türlerinin en tepesinde bulunan yüce bir varlık olarak Allah'a yalnızca var olandan, beş duyu ile algılanıp akıl ilkeleri ile açıklanan varlıklardan yola çıkarak gidebileceğimizi belirtmiştir. Felsefenin, varlık kavramı altında toplanan bütün nesneleri konu edinen disiplin olduğunu belirtmiştir. Bu nedenle düşünce sisteminde felsefe, teolojiden önce gelir. Bununlu birlikte, felsefe ve teolojiden her birinin kendisine özgü bir fonksiyonu olduğunu söylemiştir.

Önemi

İbn Rüşd en çok Aristo'nun eserlerinden yaptığı, bugün Batı'da pek çoğu unutulmuş, tercüme ve şerhleriyle ünlüdür. 1150'den önce Avrupa'da Aristo'nun eserlerinin birkaç tercümesinden başkası yoktu ve bunlar da din adamlarınca rağbet görüp, incelenmiyorlardı. Batı'da Aristo'nun mirasının yeniden keşfedilmesi, İbn Rüşd'ün eserlerinin 12. yüzyıl başlarında Latince'ye tercümesiyle başlamıştır.

İbn Rüşd'ün Aristo üzerine çalışmaları otuz yıllık bir dönemi kapsar ve bu dönem içinde, erişemediği "Politika" dışında bütün eserlerine şerhler yazmıştır. Eserlerinin İbranice tercümeleri de, İbrani Felsefesi üzerinde kalıcı bir etki bırakmıştır. İbn Rüşd'ün düşünceleri, Hıristiyan skolastik gelenekten, Aristo'nun mantık çalışmalarına değer veren [Brabant'lı Siger], Thomas Aquinas ve (bilhassa Paris Üniversitesi'ndeki) diğerleri tarafından özümsenmiştir. Thomas Aquinas gibi meşhur skolastik filozoflar, ona ismi yerine "Şârih" (Yorumcu) ve Aristo'ya da "Filozof" diyecek yüksek derecede önem veriyorlardı. İslam dünyasında bir okul bırakmamış ve ölümü Endülüs'teki serbest düşünce hayatının gurubunu işaret etmiştir.

Edebiyatta İbn Rüşd

Orta Çağ'ın Avrupalı skolastiklerinin kendisine gösterdikleri saygıdan ötürü, Dante İbn Rüşd'ü İlahi Komedya'da diğer büyük pagan filozoflarla beraber, "iltifatın üne borçlu olunduğu" Limbo'da tasvir etmiştir.

İbn Rüşd, Jorge Luis Borges'in "İbn Rüşd'ün Arayışı" isimli hikâyesinde trajedi ve komedi kelimelerinin anlamlarını ararken resmedilir.

Bazı Eserleri

Felsefe üzerine iki eseri vardır bunlar; Tehafütü't Tehafüt ve Makela fı'l Mizac

Vikipedi

10 Aralık 2010 - 00:14:28

 
Havadurumu
 

 
 Dolar
 
1.496
1.506
 
 Euro
1.978 1.993
 
 Sterlin
2.340 2.395
 
 Altın
66.61 67.05
 
 IMKB
64759  
 
 
İşadamı olmanın birinci kuralı: Ağlamak...
 
İş dünyasını çok iyi bilen gazeteci Funda Özkan: Bazen kendimi çiftlikteki tavuklar gibi hissediyorum
 
 
 
 
  Filipinler'de haftalardır devreden piyangoda büyük ikramiyeyi, bilet sırasında kendisine omuz atıp önüne geçen kadına müsade eden 63 yaşındaki 'kibar' Filipinli kazandı.  
 
 
 
  CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu, 'şova dönebilir' kaygısıyla geceye katılmayacağını Radikal'e açıklamıştı. Başbakan Erdoğan'dan da aynı sinyaller alındı.    
 
 
 
 
Dünyanın gündemine oturan WikiLeaks hakkındaki kanaatiniz nedir?
 
Örnek bir gazetecilik yapan, korkusuz bir site.
 
WikiLeaks, ABD, İngiltere ve İsrail'in yürüttüğü yıldırma stratejisine alet oluyor.
 
Dünyada artık hiçbir şey gizli kalmıyor. Herkes şeffaf olmalı. WikiLeaks bu açıdan iyi bir iş başardı.
 
Bu belgeler İslam coğrafyasını birbirine düşürüp parçalamak için yayınlanıyor.
 
 
 
 
 
 
 
 






 
 
       
Kategoriler   HaBerTaraf HaBertaraf Yayın Hizmetleri
Sahibi ve Genel Müdürü Rıfat YÖRÜK
Genel Yayın Yönetmeni Mevlüt PEKER (Kurucu)

habertaraf.com'da yayınlanan tüm materyalin her hakkı saklıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.


  
 
 
Gündem Sağlık-Çevre Hakkımızda
Yazarlar Eğitim Künye
Güncel Bilim-Teknik İletişim
Siyaset Kültür-Sanat Yayın İlkeleri
Dünya Mizah Yorum Kriterleri
Yurt Yaşam
Ekonomi-İş Medya  
Spor Magazin