|
|
|
Oş'ta yaşanan olaylar neyin ürünü?
|
|
|
|
Mustafa YOLCU
Ankara Gar Gazinosu
|
|
|
|
|
İlhan Selçuk hayatını kaybetti
|
|
|
|
|
Vakit |
Abdurrahman DİLİPAK
|
Eksen kayması ya da yargıçların intiharı!
|
|
|
Star |
Ahmet KEKEÇ
|
Öcalan statükonun gönüllü taşeronudur
|
|
|
Radikal |
Akif BEKİ
|
Teröre 'Kemalist çözüm'
|
|
|
Bugün |
Erhan BAŞYURT
|
Zaaflarımız bu konuşmada saklı
|
|
|
Yeni Şafak |
Hakan ALBAYRAK
|
Mavi Marmara'nın açtığı yol
|
|
|
Star |
İbrahim KİRAS
|
PKK kimin taşeronu, açıklıyorum
|
|
|
Zaman |
İhsan DAĞI
|
AK Parti'yi yıkmak uğruna...
|
|
|
Milli Gazete |
Kazım ARSLAN
|
Önce bunları sormak gerek
|
|
|
Posta |
Mehmet Ali BİRAND
|
Savaş isteyenlere müjdeler olsun!
|
|
|
Sabah |
Nazlı ILICAK
|
Yargıda kaptı kaçtı
|
|
|
Akşam |
Oray EĞİN
|
Askere hesap sormak
|
|
|
Vatan |
Ruşen ÇAKIR
|
Taşeron diye diye...
|
|
|
Yenişafak |
Tamer KORKMAZ
|
Taşeron ve Tandem
|
|
|
Hürriyet |
Yılmaz ÖZDİL
|
Çömelme açılımı
|
|
|
|
|
|
Fahrettin DAĞLI
|
|
NilgüN ŞAHSİ
|
|
Aydın MENDERES
|
|
Adem Yavuz IRGATOĞLU
|
|
Necmettin EVCİ
|
|
|
|
|
Ali Şeriati'nin ölüm yıldönümü |
|
|
Ali Şeriati (Farsça: علی شريعتی) (1933 - 1977), İranlı Müslüman sosyolog, aktivist, düşünür ve yazar. |
|
Ali Şeriati özellikle din sosyoloji ve çağdaş İslam düşüncesi üzerine eserler vermiştir. Marksist düşünceden yaptığı alıntılar ve türetmeler ve bunların kendi zamanındaki İran'a ve çevresine adapte edilmesi ve Marksizm kritiği ile birlikte çağdaş İslam düşüncesi ve devrimcilik açısından ortaya koyduğu çeşitli sonuçlar ve yarattığı ilgi sebebiyle, gerek önemli çağdaş İslam düşünürleri arasında gerekse İran'daki devrimci İslam'ın babası ve İran İslam Devrimi'nin baş düşünürü olarak anıldığı olmuştur.[1][2][3] Düşünceleri genel olarak "İslam'a dönüş" -"öz"e dönüş- başlığı altında toplanabilir ve bilimsel kaynaklara dayanması, sosyoloji vurgusu yapması ve Batı metodolojisini, çeşitli açılardan eleştirmekle birlikte çeşitli açılardan yapıcı bir şekilde kullanması (ki sosyoloji gibi çeşitli bilimler ve Batı düşüncesinde ortaya çıkan çeşitli fikirlerin, örneğin bazı Marksist fikirlerin, İslam'ın özünde de daha farklı bir şekilde ortaya konduğunu da savunur) sebebiyle moderndir ve gelenekçilikten uzak olduğu gibi gelenekçi görüş ve kesimlere eleştirel yaklaşır nitekim bu sebeple eleştirildiği veya çelişki ile suçlandığı olmuştur.[4][5] Bu tarzından yola çıkarak kendisi hakkında "sosyolojiyi İslamlaştırmaktan" ziyade "İslam'ın sosyolojik" bir okumasını yaptığı da söylenmiştir.[6]
HAYATI
Çocukluğu
Şeriati 1933 yılında Mazinan, Sabzevar, İran'da doğdu. Babası milliyetçi bir öğretmendi. Eğitim yıllarında ilk kez İran'ın daha aşağı sınıflarından insanlarla tanıştı, var olan fakat bilmediği yoksulluk ve zorluklarla tanışması bu dönemde oldu. Ayrıca aynı dönemde Batı felsefi ve siyasi düşüncesiyle de tanışmıştır. Modern sosyoloji ve felsefenin bakış açısı ve bunun geleneksel İslami prensipler ile harmanlanması aracılığıyla Müslüman toplum ve toplulukların karşılaştığı sorunları açıklamaya ve çözümler bulmaya çalışmıştır. Şeriati Mevlana ve Muhammed İkbal'den büyük ölçüde etkilenmiştir.
Eğitimi
Lisansını İran'da bitirdikten sonra, Paris Üniversitesi'nde doktorasına başladı. Burada, 1964 yılında Sayfuddin'den "Belh'in Faziletleri Tarihi" isimli bir el yazmasının notlandırılmış bir farsça çevirisini yaparak Edebiyat dalında doktor olmuştur. Daha sonra İran'a dönmüş, fakat hemen şah yönetimi tarafından tutuklanıp hapsedilmiştir. Yönetim onu Fransa'dayken devleti yıkıcı siyasi aktivitelerde bulunmakla suçlamıştır. Daha sonra 1965'te serbest bırakılmış ve Meşhed Üniversitesi'nde eğitim vermeye başlamıştır.
Ölümü ve etkileri
Dersleri kısa sürede farklı toplumun farklı kesimlerinden öğrenciler tarafından beğenilmiş ve popülerleşmiştir. Bunun sonucu yönetim Üniversite'yi zorlayarak onun eğitim vermesini engellemiştir. Bunun üzerine Şeriati Tahran'a giderek Hüseyniye-i İrşad Enstitüsü'nde ders vermeye başlamıştır. Yine büyük bir popüleriteye ulaşan dersleri, yine toplumun her kesiminden öğrencileri etkilemiştir. Şeriati'nin görüşlerine ilginin arttığı orta ve yüksek sınıflardan öğrencilerin olması dikkat çekiciydi. Bu ilgi de şah yönetiminin Şeriati ile bazı öğrencilerinin tutkulanması emrini vermesine neden oldu. Gerek yurt içinden gerekse yurt dışından gelen tepkiler üzerine yönetim onu serbest bıraksa da çeşitli şartlarla tahliye edilmişti: kesinlikle herhangi bir eğitim aktivitesinde yer almayacak, hiçbir şey yayımlamayacak ve özel veya genel hiçbir toplantı yapmayacaktı. Ayrıca devletin güvenlik örgütlerinden SAVAK onun yakın çevresini yakın gözetim ve denetim altında tutacaktı. Şeriati bu şartlara karşı çıkarak ülkesini İngiltere'ye gitmek üzere terk etmeye karar verdi. Üç hafta sonra, 19 Haziran 1977'de SAVAK tarafından öldürüldü.
Devrim öncesi İran'ın en önemli ve etkili felsefi liderlerinden sayılan Şeriati'nin görüşleri bugün hâlâ İran toplumunda popüler ve etkindir. Özellikle bugünki İslami Cumhuriyet rejiminin biçimi, ruhban sınıfının konumu ve eşitlik anlayışına karşı çıkan kesimler tarafından beğenilmektedir.
Şeriati'nin düşünsel çalışmaları sadece devrim öncesi ve sonrası İran'ı değil, dünya çapında İslamcı topluluk ve düşünceler başta olmak üzere birçok kişi ve grubu etkilemiştir. Çeşitli dini kavramlara yaklaşımı, ruhban sınıfının eleştirisi ve İslamcılık hareketinin içinde kabul edilen çeşitli çıkarımlarıyla ilgi çekmiştir.
Şeriati, ayrıca Martinikli Marksist düşünür ve şair Frantz Fanon'un "Yeryüzünün Lanetlileri" isimli eserini, Jean Paul Sartre'dan "Şiir Nedir" ve Fransız oryantalist ve aynı zamanda katolik papaz olan Louis Massignon'dan "Selman-ı Pak" adlı eserleri Farsçaya çevirmiştir.
Birçok eseri bulunan Ali Şeriati'nin eserlerinin neredeyse tümü Türkçeye çevrilmiştir.
Eserlerinden bazıları
* Dine Karşı Din
* Aydınlara Umut Çağrısı
* İnsanın Dört Zindanı
* Hacc
* Bir Kez Daha Ebu Zer
* Medeniyet ve Modernizm
* Muhammed Kimdir
* Sanat
* Toplumbilim Üzerine
* Yalnızlık Sözleri / I-II
* İslam'ı Anlamak
* Kapitalizm Uyanıyor Mu
* Kur'an'a Bakış
* Medeniyet Tarihi / I-II
* İdeallerin Yenilgisi
* İktisar Sosyolojisi I / Kapitalizm
* İktisat Sosyolojisi II / İslam ekonomisi
* İktisar Sosyolojisi III / Marksizm
* İslambilim / I-II
* Dine Karşı Din
* Aşk ve Tevhid
* Dua
* Ebu Zer
* Fatıma Fatımadır
* Kendini Devrimci Yetiştirmek
* İslam ve Sınıfsal Yapısı
* İnsan
Kaynakça
1. Burke, Edmund (1990). Islam, politics, and social movements, 289, University of California Press. ISBN 0520068688.
2. Abedi, Mehbi (1986). "Ali Shariati: the architect of the 1979 Islamic revolution of Iran". Iranian Studies 19 (3). DOI:10.1080/00210868608701678
3. Casanova, José (1994). Public religions in the modern world, 4, University of Chicago Press. ISBN 0226095355.
4. Zubaida, Sami (1993). Islam, the people and the state: essays on political ideas and movements in the Middle East. I.B.Tauris. ISBN 1850437343.
5. Şablon:Dergi belir
6. van Bruinessen, Martin (2007). Sufism and the 'modern' in Islam, 72-73, I.B.Tauris. ISBN 1850438544.
KAYNAK: VİKİPEDİ
|
|
19 Haziran 2010 - 07:36:44
|
Dolar |
|
|
1.548
|
1.558
|
|
Euro |
|
|
1.915 |
1.933 |
|
Sterlin |
|
|
2.286 |
2.335 |
|
Altın |
|
|
61.73 |
62.60 |
|
IMKB |
|
|
56403 |
|
|
|
|
Ufuk Uras: Mahkeme irademi yok sayamaz... |
|
Ufuk Uras: Meclis’in rüştünü tartışmak Mahkeme’nin haddi değildir
|
|
|
|
|
|
|
MSN aracılığıyla gönderilen, 'Bu resim senin mi?'mesajına aman dikkat!.. |
|
|
|
|
Şişli Belediye Başkanlığı görevini bırakmak istemeyen Türkiye Değişim Hareketi lideri Mustafa Sarıgül'e, ara formül bulundu. |
|
|
|
|
|
|